Acupunctuur

Wat is acupunctuur?

Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde. Dit is een volledig medisch systeem dat al meer dan 2000 jaar diagnoses stelt, ziektes kan genezen, klachten verbetert en ook preventief werkt. Eeuwen geleden al konden de Chinezen het functioneren van het menselijk lichaam nauwkeurig verklaren door het observeren van de natuur. De Chinese zienswijze benadert de mens en zijn ziektes anders dan de Westerse geneeskunde. Ze verschilt hierin door niet de ziekte maar de zieke mens in zijn omgeving centraal te stellen. Alles wat bestaat is volgens de Chinese filosofie een samengaan van 2 oerkrachten, Yin en Yang. Gezondheid hangt af van een goed evenwicht tussen deze krachten. Bij verstoring kunnen er klachten optreden.

Basisprincipe

Het basisprincipe van de Acupunctuur is de circulatie van de levensenergie Qi. Deze stroomt via een ingewikkeld stelsel van kanalen (meridianen) door ons lichaam. Bij ziekte is het energie evenwicht verstoord. Acupunctuur is de meest bekende TCG techniek, waarbij naalden op nauwkeurig omschreven punten worden ingebracht. Hierdoor kan de stroom van de energie beïnvloed worden en kunnen blokkades worden opgeheven. Door het bewust laten worden van de mogelijke oorzaak die ten grondslag ligt aan de klacht kan men ook zelf meewerken aan het genezingsproces door bijvoorbeeld voeding en leefwijze aan te passen.

Bekendheid

Acupunctuur is verreweg de meest bekende TCG discipline in Europa. Deze bekendheid is ontstaan door de goede resultaten bij pijnbestrijding. Met acupunctuur kunnen echter nog veel meer aandoeningen behandeld worden. De wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O.) heeft een lijst gepubliceerd van ziektes, waarvan onomstotelijk vast staat dat zij door middel van acupunctuur te genezen, c.q. te verbeteren zijn.

Lijst met aandoeningen die met Acupunctuur goed te behandelen zijn:

• aambeien
  • nervositeit
  • oorklachten
  • psychische problemen
  • sinusitis (bijholte ontsteking)
  • slapeloosheid
  • trigeminus neuralgie (aangezichtspijnen)
  • verslavingen enz.

bron: Wereldgezondheidsorganisatie